Hajópincér
iskola
Múlt és jelen: óceánjáró hajók fejlődése és történelme
Óceánjáró hajón utazni egészen egyedülálló, semmihez sem hasonlítható élmény. Rengeteg étterem és szórakozási lehetőség várja a nyaralókat, és jó hír, hogy számtalan úti cél közül választhatunk. Vannak, akik Alaszka vadregényes tájain kalandoznának, de olyanok is, akik inkább a mediterrán napsütésben adnák át magukat a gondtalan pihenés örömeinek. Szerencsére a modern szállodahajók a világ sok országának sok kikötőjét érintik.
Többek között ezért olyan népszerűek az óceánjáró hajó munka iránt érdeklődők körében. Legyen szó vakációról vagy munkáról, a rengeteg különféle ajánlat között biztosan megtaláljuk a számunkra legszimpatikusabbat.
A hajózás az egyik legrégebbi utazási forma; az óceánjáró hajók történelme és a technológia fejlődése pedig egészen rendkívüli. Az alábbi cikkben sorra vesszük az üdülőhajó történelem főbb állomásait és bemutatjuk, milyen fedélzeti szolgáltatásokat, programokat kínálnak a mai modern luxusóceánjárók.
Szállodahajó történelem
Az úgynevezett szabadidős hajózás megjelenése az 1822-es évhez és a Peninsular & Oriental Steam Navigation Company (P&O, Félszigeti és Keleti Gőzhajózási Társaság) nevéhez fűződik.
Mindössze három tengerész – Richard Bourne, Arthur Anderson és Brodie McGhie – összefogása kellett ahhoz, hogy létrejöjjön az Ibériai-félszigetet érintő, Londont, Portugáliát és Spanyolországot összekötő gőzhajózási útvonal. Akkoriban még nem a személyszállítás volt a fő profil.
1837-ben sikeresen megkötötték az első szerződést postai küldemények kézbesítésére, azonban a tényleges kézbesítést csak 1840-ben kezdték meg. Bizony, a nagy gőzhajók leveleket szállítottak egyik kikötőből a másikba. Az első célállomások között volt Alexandria és Málta is.
Csak négy évvel később 1844-ben indultak útnak az első utasszállító hajók, a mai modern luxus óceánjárók elődjei. Már akkoriban is többféle útvonal – például Málta, Gibraltár, Athén – közül lehetett választani, de egyvalami közös volt az utakban: minden esetben Southampton volt a kiindulási pont.
A 19. század második felében addig sosem látott mértékű fejlődés kezdődött; egyre több és egyre nagyobb luxushajót építettek, hogy képesek legyenek kiszolgálni a növekvő piaci igényeket.
Egyre több luxuselem került be a hajók szolgáltatási repertoárjába; a vállalatok szinte egymásra licitálva próbálták a saját hajójuka csábítani az érdeklődő utasokat.
Csak a 19. század vége felé merült fel az ötlet, hogy transzatlanti járatokat indítsanak az észak-atlanti régióba a téli időszakban. Az ötlet Albert Ballin nevéhez köthető.
Az óceánon való átkelés azonban még a nyári viszonyok között is komoly előkészületeket igényelt, a téli szezonban fokozott körültekintésre és óvatosságra volt szükség. A hajógyártó cégek meglátták az átkelésben rejlő lehetőségeket, és szinte azonnal elkezdték a speciális időjárási viszonyokra kifejszletett hajók tervezését és megépítését.
Hanyatlás és felívelés
A kezdeti sikerek után senki sem gondolta, hogy közel egy évszázaddal később hanyatlásnak indulhat az óceánjáró hajó iparág. Pedig az 1960-as években, a hatalmas kereskedelmi repülőgépek megjelenésekor pontosan ez történt.
Az akkori hajók a sok újítás ellenére sem felelteltek meg maradéktalanul a kor elvárásainak. A magas üzemanyag-fogyasztás és az apró, kényelmetlen, ablaktalan kabinok sok utast eltántorítottak a hajózástól. A kényelmetlenség mellett a másik nagy hátrány az volt, hogy sekély vízben ezek a tengerjáró monstrumok nem tudták megközelíteni a kikötőt.
A segítség nem várt helyről érkezett. Az üdülőhajós utak iránti érdeklődés egy 1977-ben megjelenő, Szerelemhajó (Love Boat) című sorozatnak köszönhetően kezdett újra növekedni.
A mai napig tartó „rekorddöntögetés” nem sokkal később, az 1980-as évek végén kezdődött: a hajóépítő cégek egymást túllicitálva, egyre nagyobb és nagyobb hajókat kezdtek építeni, hogy minél több utast fogadhassanak a fedélzeten. A Sovereign hajók voltak az első gigahajók a piacon.
Akkoriban merült fel az igény arra, hogy az épített hajók többszintesek legyenek, és a szintek között üvegfalú felvonóval lehessen közlekedni. Az átlátszó üvegfalnak hála liftezés közben is gyönyörködhettek az utasok a lélegzetelállító belső tér szépségeiben.
A sötét, ablaktalan kabinokat egyre inkább felváltották a privát erkéllyel rendelkező luxuslakosztályok, amelyek rövid idő alatt nagy népszerűségre tettek szert az utasok körében. Sokan nem is gondolnák, hogy az 1980-as években épített üdülőhajókon már az utasok szórakozására is nagy hangsúlyt fektettek.
A fedélzeten nyugágyak és társasjátékok, később pedig már zenés-táncos mulatságok, diszkók is várták a pihenni vágyókat. Az óceánjáró hajókról további 11 érdekességeket olvashatsz egy korábbi cikkünkben.
A modern luxushajók fedélzeti szolgáltatásai
A modern óceánjárokon nagy létszámú személyzet dolgozik minden nap azért, hogy az utasok semmiben se szenvedjenek hiányt. Habár egy-egy külföldi munka évente sokezer embert csábít utazásra, az óceánjáró munka vagy éppen a folyami hajós munka nem való mindenkinek.
Érdemes számba venni az előnyöket és a hátrányokat is, és persze a megfelelő képesítés megszerzése is nélkülözhetetlen. Ha például valaki hajópincéri babérokra kíván törni, mindenképpen célszerű elvégezni egy pincér tanfolyamot. Nem volt ez másképp régen sem, sőt.
A „régivágású” tengerjáró hajókon az éttermi személyzettől és az utasoktól is megkövetelték a kifogástalan, alkalomhoz illő viselkedést és az elegáns ruházatot.
A napi kétszeri (reggeli és vacsora) étkeztetés a mai luxushajókon már elképzelhetetlen. A hajók többségén akkor és annyit eszik az utas, amennyi csak beléfér. A büfé rendszerben működő éttermek a nap 24 órájában napszaknak megfelelő, finom ételekkel várjak az éhes vakációzókat.
A számtalan tematikus étterem mellett kaszinók, koktélbár, kávézók, fitness központok, wellness centrumok, színház, könyvtár, medencék, moziterem, jacuzzik, edzőtermek, mini golf pályák, sziklamászó falak és sportpályák is megtalálhatók a nagy szállodahajók fedélzetén.
A világ jelenlegi legnagyobb luxus óceánjáró, a Symphony of the Seas fedélzetén még ennél is több programlehetőség várja a nagyérdeműt. Színházi előadások, jégrevük, vízi show-t, élő koncertek, tini diszkó, tánctanfolyam, szörf szimulátor, tematikus estek, sütő-főző kruzusok, drótkötélpálya, szabadtéri mozi, sushi készítő workshop, lézerharc és különféle gyermekprogramok közül választhatnak az érdeklődők.
Miért olyan népszerűek a hajós nyaralások?
A válasz egyszerű mégis összetett. Számtalan oka van annak, hogy miért olyan keresettek az óceánjárós vakációk. Az első és egyik legfontosabb ok a kiváló ár-érték arány.
Az óceánjárós utakat rendszerint csomagajánlatként lehet megvásárolni, ami gazdaságos megoldás minden nyaraló számára. A csomagban benne van az utazás, a szállás, a teljes ellátás, a programok.
Ráadásul ezek a csomagok a vásárlók igényei szerint, rugalmasan alakíthatók, épp ezért ideális választás pároknak és kisgyermekes családoknak egyaránt.
Az úszó hotelek azért is annyira népszerűek a turisták körében, mert mindent megkaphatnak egy helyen. Nem kell folyton ki-be pakolni a bőröndöt, nem kell éttermet keresgélni a kikötőben, nincs fárasztó repülőút és ki-be jelentkezés a recepción, mégis rengeteg helyre eljuthatnak akár egy hét napos út során is.
Összességében ideális választás mindazoknak, akik izgalmas kalandokra vágynak, legyen szó munkáról vagy nyaralásról.
Te is szeretnél hajón dolgozni, de nem tudod hol is kezdj neki, akkor segítünk Neked.
Jelentkezz tanfolyamunkra és 4 hónap múlva már Neked is lehet egy nagyon szuper életed.